söndag 17 augusti 2014

Sensommar fiske

Snart åker jag och några kamrater till Idsjöströmmen och fiska harr. Vi har varit oroliga ett tag för alla rapporter kring strömmen låga vatten och höga temperature, idag har goda nyheter kommit till oss, vattentempen är nere under 17 grader och harren är åter på hugget. Nu hoppas vi det hinner komma lite regn så även vattennivån går upp något, vi får se.

Med nyheten om den lägre temperature kom inspirationen för att återgå till att fylla min ask med lämpliga flugor. Kände att det skulle vara lite kul med en ny bekantskap i asken, sagt och gjort tog jag fram J.N. Watsons´s bok Forgotten flies of Roger Wolley och letade upp en lämplig kuse. Hittade en fluga bland Roger Wolley´s favoritflugor som hette White Witch, inte helt olik min Wolley favorit Grayling Steel Blue, lite ljusare och med en röd tag, den såg intressant ut, den fick det bli.
 

Har nu bundit upp ett gäng, hur flugan funkar får jag lov att återkomma till men jag tänkte som avslut på en skön flugbindarhelg dela med mig av hur jag binder en fluga av denna typ.

Detta behöver du för att binda en White Witch.
Krok:     Partridge SLD #16
Bindtråd: Textreme 8/0 Svart
Hackel: Tuppnacke vit
Tag: Silvertinsel/Röd Floss
Kropp: Påfågelherl
Ribb:    Silvertråd


1.Fäst in bindtråden bakom krokögat.

 
2. Riv av några fibrer på den sida av hacklet som kommer ligga an mot krokskaftet, bind in hacklet.


3. Fäst in hacklestammen, klipp av överskottet och gå ned till där krokskaftet slutar. Bind där in silvertinslet och klipp av överskottet.


4. Bind in den röda taggen.


5. Bind in ribben.
 
6. Bind in två påfågelherl och transportera sedan bindtråden fram till bakom krokögat.

7. Linda en kropp av påfågelherlen och säkra med ett varv bintråd bakom hacklet och ett varv framförhacklet, vila där bindtråden.


8. Linda hackelt mot krokböjen, ej för täta varv, jag vill kunna se påfågelherlet och den kommande ribben genom hacklet. Säkra hacklet med silverribben.
 

9. Linda silverribben genom hacklet och säkra ribben bakom krokögat. Klipp av överskottet från hacklet och ribben. Avsluta din White Witch med ett par whipfinish knutar och lite lack.


Jag återkommer med rapport kring fisket med min nya bekanstskap.
Vid städet../Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar