tisdag 19 augusti 2014

Goddards Caddis


Goddards Caddis är ett resultat av ett sammarbete mellan en av flugfiskets stora, John Goddard och hans vän Clive Henry. Målet de satte upp när den konstruerades vara att skapa en fluga för stilla vatten med en bra siluett liknande en Nattslända. De kom då på att de kunde få en fin siluett genom att spinna hjorthår och sedan klippa detta till att ge en siluett av en fullt utvecklad Nattslända. Ide´n bollades med en amerikansk flugbindare som kom att skapa den första prototypen av flugan som från början kallades G & H Caddis, flugan som senare är känd som Goddards Caddis.

John Goddard vid sitt bindstäd
 
Jag väljer bort att binda in antenner som man ofta ser flugan med, detta då de irriterar mig väldigt då flugan ska knytas på tafsen. Vidare vet jag att många väljer bort att binda in garn på undersidan av flugan, detta gör jag dock gärna då det tilltalar mig rent estetiskt.

Goddards Caddis är en fluga som tål en starkare ström, den har mycket god bärighet. Du kan strippa den och även dra den under vattenytan och sedan låta den ”ploppa” upp. Jag provade i sommras att fiska den med enbart tafsen utanför spöt i en liten ström där jag gick och fiskae av mindre ståndplatser, det var grymt häftigt att bara låta flugan dansa över möjliga ståndplatser, fick några fiskar att riktigt kasta sig över den.

Flugan är inte en fluga man slänger ihop, framförallt tar ”friseringen” sin lilla tid. Personligen tycker jag dock det är värt den lilla extra tid det tar att göra den. Just denna har jag bundit till min fiskekamrat Gunnar Illerbrand till våran resa till Idsjöströmmen i nästa vecka, han älskar dessa flugor.

Tyvärr gick John Goddard bort 89 år gammal för en tid sedan. Jag har dock en känsla av att en del av honom alltid kommer att finnas kvar med oss flugfiskare med tanke på det arv han lämnat efter sig, dels för de entomologiska kunskaper vi fått genom hans böcker men framförallt, vem vill vara utan en Goddards Caddis i asken.

Vid städet
Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar