lördag 16 augusti 2014

Hackelstam som kroppsmaterial

Mitt första möte med hackelstam stom kroppsmaterial var i Lennart Bergqvist´s bok Flugbindning på Mitt Sätt, den fluga som Lennart hade med i sin bok var Art Flick´s Variant. Jag blev väldigt förtjust i materialet och under en period hade jag hackelstam på alla mina flugor.

                             Grey Fox Variant -Niklas Dahlin

Art Flick skrev I sin Streamside Guide att han trodde sig vara först med sin Red Quill i använda hackelstam som kroppsmaterial, detta skulle enligt Flick skett 1933. Jag fann dock följande i H.G. McClelland´s bok How to Tie Flies for Trout & Grayling från 1899.

"Another type of quill is obtained by stripping a long hackle or saddle hackle feather of its plume on either side. It makes a very natural looking body, which, so to speak, tapers itself automatically in the forming; the quill used being tapered, and so the joints of the body becoming wider and thicker as the winding occurs from tail to shoulder...A friend, to whom my first acquaintance with this material was due, makes a beautiful red spinner of the shaft of the saddle feather of a dark red came cock."

I och med detta kan vi fastställa att hackelstam använts som kroppsmaterial I över 100 år. Jag använder hackelstam som kroppsmaterial för att jag tycker det ger en mycket naturtrogen kropp. För att förstärka kroppen brukar jag applicera ett tunt lager med klar superlim, detta gör att kroppen blir i stort sett oförstörbar och den får samtidigt en fin skimrande yta.
                            
Preparera hackelstam



Två tuppnackar som efter lite omsorg lämnar ifrån sig fina hackelstammar, Rhode Island Red och Ginger.

 

Jag väljer ut 12 st av vardera färg, tycker 12 är ett lämpligt antal, brukar i regel knåpa ihop 6 eller 12 av varje fluga då jag väl är igång. Jag tar bort det allra fluffigaste för att få en ren yta i stammens rot.




Jag lägger hackelfjädrarna nu ovanpå varandra för att få dem så ”städade” som möjligt. Greppar dem och lindar ihop dem med bindtråd, ett rejält antal varv till jag känner att det sitter bra, sår då några knutar för att det ska hålla ihop. Lite lack eller superlim ser till att det håller.



Blandar till en lösning av 50% klorin och 50% vatten, lägger ned mina hackelfjädrar i detta och efter några minuter är alla fibrer upplösta. Se till att röra om lite då och då.

 

När fibrerna är upplösta är det klart. Se till att skölja hackelstammarna ordentligt i vatten. Belöningen efter ca 15 minuter arbete, 72 st härliga hackelstammar redo för att skapa sköna kroppar på dina flugor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar